WIADOMOŚCI

Obowiązek dwóch pit-stopów w GP Monako pojawi się też w 2026 roku
Obowiązek dwóch pit-stopów w GP Monako pojawi się też w 2026 roku © Williams

Obowiązek wykonania dwóch pit-stopów w trakcie monakijskiej rundy powróci również w sezonie 2026. Pomysł ten cały czas budzi jednak wątpliwości wśród ekip, o czym poinformował James Vowles z Williamsa.

2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg

Aby urozmaicić niedzielne zmagania na ulicach Monte Carlo - które zazwyczaj stanowiły procesję - w 2025 roku władze serii wypróbowały pomysł z wymuszeniem na ekipach wykorzystania co najmniej trzech mieszanek. Oznaczało to konieczność wykonania dwóch pit-stopów, co doprowadziło do nietypowych taktyk ze strony niektórych ekip.

Kierowcy Racing Bulls czy Williamsa celowo wstrzymywali swoich rywali, aby umożliwić swoim zespołowym partnerom wykonanie darmowego zjazdu do boksu, a potem zamieniali się pozycjami. Doprowadziło to do sporego niezadowolenia w środowisku F1, które domagało się stosownych zmian i to nawet ze strony tych, którzy stosowali takie praktyki.

W związku z tym powtórzenie całej koncepcji w 2026 roku nie było do tej pory pewne. Jak jednak przekazał serwis The Race, na ostatnim posiedzeniu Światowej Rady Sportów Motorowych ten obowiązek zostały dodany do przyszłorocznych przepisów, jednakże ma to nie oznaczać przyzwolenia FIA na kolejne takie wątpliwe taktyki.

Kwestia ta zostanie poruszona na najbliższym posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Sportowych, który przekaże własne pomysły na zaprzestanie takim praktykom. Jedną z opcji mogłoby być karanie kierowców, którzy jadą niepotrzebnie wolno, aczkolwiek egzekwowanie tego przez sędziów byłoby bardzo trudne z wielu względów.

Potwierdzenie powrotu obowiązkowych dwóch pit-stopów w Monako skomentował na Węgrzech James Vowles. Co istotne, Brytyjczyk wyznał, że nie wiadomo, na jakiej podstawie znalazło się to w przyszłorocznych przepisach, zważywszy na to, że kwestia ta nie była poruszana na spotkaniu Komisji F1:

"To dobre pytanie, ponieważ tak naprawdę nie było to omawiane na posiedzeniu Komisji F1", przekazał szef Williamsa, cytowany przez The Race.

Dopytany, czy FIA sama zdecydowała się na takie działanie, Vowles odpowiedział:

"Ja tego nie powiedziałem. Liczę, że poruszymy ten wątek w trakcie kolejnych rozmów. Mam po południu spotkanie z Nikolasem [Tombazisem] i chcę porozmawiać z nim nt. tego, kiedy zostało to poruszone. Chcę mieć pewność pod tym względem."

Szef Williams znowu podkreślił też, że nie był dumny z zastosowania takiej taktyki w trakcie tegorocznych zmagań w Monako:

"Nie zrobiliśmy tego jako pierwsi. Musiałem tak zareagować, patrząc na to, co działo się na torze, ale nie podobało mi się to. To był najbardziej niekomfortowy moment, jaki miałem. Wolę walczyć o punkty na podstawie zasług, a nie przez wykorzystywanie luk w systemie."
"Czekałem z tym tak długo jak tylko mogliśmy, ale gdy pojawiła się możliwość zdobycia jednego punktu, to w takiej sytuacji trzeba myśleć o mistrzostwie i brać ten punkt. Obecnie porusza się tylko to, czy dzięki temu było lepsze widowisko? Pomijając już wcześniejszą kwestię, nie mogę odpowiedzieć na to pytanie. Kibice powinni na to odpowiedzieć. Osobiście mi nie podoba się to, że nie chodzi tutaj o czyste ściganie się."

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

9 KOMENTARZY
avatar
giovanni paolo

03.08.2025 19:18

0

Następnym razem na pewno się uda, przecież wchodzą nowe rewolucyjne przepisy dotyczące projektowania boliów, tym razem na pewno się uda, nowe bolidy będą tak malutkie jak gokart, każdy to wie.


avatar
Vicente

03.08.2025 21:26

0

Sam tor nie sprzyja walce i wyprzedzaniu, a jak dodać do tego, że obecne bolidy rozmiarami przypominają stodoły na kółkach, to takie wymuszane uatrakcyjnianie będzie postępować. Teraz dwa pit-stopy, zaraz wymóg trzech rodzajów opon, potem polewanie toru wodą i może jeszcze odwrócony grid na starcie względem generalki. Czymś trzeba tuszować te procesje.


avatar
ojciec3d

03.08.2025 21:35

1

0

przecież to nic nie dało. Nie po prostu przygotują opony na 20 okrążen na monaco i już 


avatar
TomPo

03.08.2025 22:42

2

0

Nie ilosc pit-stopow jest problemem, tylko to, ze mozna jechac 10s wolniej na okrazeniu, by kolega z zespolu mial darmowy pit-stop, a i tak nikt cie nie wyprzedzi, bo jedyne miejsce gdzie musisz przycisnac to w tunelu i zaraz za nim, a pozniej po hamulcach i tempo spacerowe.

Ten tor nie nadaje sie dla dzisiejszych autobusow i trzeba go przebudowac - wlasnie za tunelem, by bylo na tyle szeroko, by nie dalo sie blokowac calej stawki jadac tempem spacerowym. Wywalic szykane, poszerzyc tor (tam jest miejsce) i juz nie bedzie sie dalo tak po chamsku blokowac calej stawki.


avatar
ochman86

04.08.2025 10:18

0

FIA - nie tędy droga jeśli chodzi o Monaco


avatar
bran

04.08.2025 11:22

0

To jest taki sam głupi pomysł, jak ten eliminacyjny system kwalifikacji, co go parę lat temu wprowadzili i po dwóch wyścigach z niego zrezygnowali. Teraz też widać potrzebują jeszcze raz rozegrać w Monako wyścig w tym formacie (dwa obowiązkowe pit stopy), żeby się przekonać, że to nie ma sensu. No chyba że faktycznie zaczną karać kierowców za to, że jadąc wolno, chcą strategicznie rozegrać wyścig pod własny zespół, no to brawo, tak trzymać. Szkoda że wtedy, przy tamtym formacie kwalifikacyjnym, nie pomyśleli i nie wprowadzili kar dla kierowców, którzy nie wyjeżdżali wówczas pod koniec sesji kwalifikacyjnej. Za szybko zrezygnowali z tego genialnego rozwiązania. Teraz już wiedzą, że nic tak nie uatrakcyjnia widowiska, jak różnorakie kary.


avatar
bran

04.08.2025 11:36

1

1

A może zamiast dwóch obowiązkowych pit stopów albo przebudowy toru wprowadzić przepis mówiący o tym, że jeśli kierowca za tobą przez trzy okrążenia utrzymuje odstęp mniejszy niż sekunda, to masz obowiazek go przepuścić. Z przyjemnością obejrzałbym sobie taki chaos na torze w Monako.


avatar
ojciec3d

05.08.2025 00:34 zmodyfikowany

0

@bran  nie no bez przesady. Może , że brytyjczyków trzeba przepuścić. Jak już coś, to jakiś mimimalny czas okrązenia. Skoro 107% na kwalifikacje, to dlaczego nie na wyścig. 107% fastfest lap aktualne. 3x okrązenia powyżej tego czasu i 5s kary. Jak za limity. Już prędzej coś takiego. Ewentualnie koniec wyścigu po zdublowaniu. Jedziesz 5s wolniej od lidera, to jesteś zdublowany po 20 okrązeniach, więc nie jesteś klasyfikowany.


avatar
bran

05.08.2025 10:08 zmodyfikowany

0

@ojciec3d Ale wyobraź sobie te wszystkie manewry przepuszczania ku uciesze i przy aplauzie kibiców ;-) Specjalnie przedstawiłem taki absurdalny pomysł (wspomniałem nawet o chaosie na torze), bo jest to odpowiedź na absurd, którym jest wprowadzanie dwóch obowiązkowych pit stopów, żeby uatrakcyjnić wyścig pod względem strategii (bo przecież nie pod względem manewrów wyprzedzania), a później planowanie kar za to, że zespół wykorzystuje ten przepis do budowania strategii najkorzystniejszej dla siebie. To jest jakaś patologia prawnotwórcza. A na poważnie- umówmy się, w Monako bez przebudowy toru wyprzedzania nie będzie (poza nielicznymi manewrami, których ilość nie jest jednak taka, jakiej byśmy sobie życzyli). Tor w Monako jest wyjątkowy i nie chodzi mi tylko o samą historię. Tor ten jest niezwykle wymagający i jazda po nim jest prawdziwym sprawdzianem umiejętności kierowcy. Dla wielu w Monako prawdziwe emocje kończą się wraz z kwalifikacjami, a wyścig to już tylko procesja. Może więc przyznawać punkty za miejsce w kwalifikacjach albo zamiast wyścigu rozegrać coś na podobę dodatkowej czasówki. Skoro i tak nie wyprzedzają się, to niech chociaż pokażą, jak szybko potrafią jeździć w tym labiryncie. Ja bym mógł coś takiego obejrzeć. Trzydzieści czy nawet dwadzieścia lat temu nie napisałbym tego albo postukałbym się w głowę po przeczytaniu tego, ale nie teraz, gdy mamy za sobą pomysły typu eliminacyjny format kwalifikacji czy podwójne punkty za Abu Dhabi.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA, a zastosowanie mają Polityka prywatności oraz Warunki korzystania Google.